روند طراحی
تاريخ : یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, | 4:52 | نویسنده : فرا

 

هنر طراحی عمل عجیب هماهنگی ببین دست،چشم و مغز است. هر یک از اینها تابع تمرین و عادت هستند. پیشرفت بسیاری از هنرجویان در طراحی از طریق کنا گذاشتن عادت های بد و جایگزینی آنها با عادات مفید و جدید صورت می گیرد.

به طور مثال موقع طراحی به چه چیزهایی فکر می کنید؟می توانید آنها را به خاطر بیاورید؟ شاید فکرتان مغشوش باشد.شاید هم اصلا به چیزی فکر نکنید.اگر مثل بیشتر ماها باشید حتما فکر می کنید. گاهگاهی در ضمن کار با خودتان حرفهایی می زنید. این حرف زدن های با خود مانع کار شما هنگام طراحی می شود. اینکه این گفتگو به حال شما مفید است یا مضر بستگی به این دارد که گفتگوی شما کدامیک از دو نوع زیر است.

گفتگوی انتقادی:

"این دست درست نیست."

" پاها نمیتوانند اینطور قرار بگیرند."

"من هیچوقت پاها را نمیتوانم درست طراحی کنم."

"چرا من تا این حد در کشیدن صورت در زحمت هستم؟"

گفتگوی سودمند:

"آن شکل چه خصوصیاتی دارد؟"

"آیا خط آن شانه افقی است یا اندکی کج است؟"

"آیا خط کناری چقدر برآمدگی و فرو رفتگی دارد؟"

 

        احتمالا تفاوت بین این دو گفتگو را حس می کنید و شاید بپذیرید که گفتگوی مفید بر گفتگوی انتقادی ترجیح دارد.در صورتی هم که عادت به گفتگوی انتقادی داشته باشیدترک آن مشکل نیست.

 

موقع طراحی به کجا نگاه می کنید؟آیا به طراحی خود نگاه می کنید یا به مدل؟اگر در مورد جواب به این سوال شک دارید از کسی بخواهید که مراقب چشمان شما باشد.آیا در این صورت آنها(چشمانتان) بیشتر به مدل نگاه میکنند یا به طراحی؟ این یک مسئله مهم و یکی از کلیدهای پیشرفت است.اگر چشمانتان بیشتر از طراحی روی مدل قرار گیرد بهتر طراحی خواهید کرد.چرا؟

 

عادات متداولی که از اهمیت طراحی می کاهد تمرکز بیش از حد روی کاغذ و توجه کمتر به مدل است.

 

مهارت شما در طراحی در صورتی پیشرفت خواهد کرد که روی مدل متمرکز شوید وتنها موقعی به کاغذ نگاه کنید که بخواهید خط ها را سر جایشان  رسم کنید.

 

 

نگاه کردن، به خاطر سپردن، کشیدن خط

طراحی را می توان چنین تعریف کرد: به مدل نگاه کن و شکل یا محیط آن را مورد توجه قرار دهید؛؟آن شکل یا خط محیطی را برای لحظه ای به خاطر بسپارید، در حالی که در حافظه تازه است آن را به روی کاغذ بیاورید."نگاه کن به خاطر بسپار،بکش. نگاه کن به خاطر بسپار،بکش.متوجه باشید که نمی گوییم «راجع به آن فکر کن»

در واقع طراحی روندی است که معمولا، فکر و دانستن به کار گرفته نمی شود.

فردریک فرانک چنین می گوید:«دست باید چیزی باشد که بدون سوال همانند لرزه نگار چیزی را ضبط کند بدون اینکه معنی آن را بداند، هر قدر آگاهی شخصی طراح کمتر در کار دخالت کند طراحی او شخصی تر و متفکرانه تر خواهد بود.»

 

طراحی چشم بسته

می توان عمل ، نگاه کن ، به خاطر بسپار،بکش را فشرده و یکجا انجام داد و ما آن را طراحی چشم بسته می نامیم.برای انجام چنین کاری دست شما در حالی که چشمانتان به مدل دوخته است به طراحی ادامه می دهد. این امر همانند زمانی که می نویسید عملی خودکار می شود.ولی تا زمانی که به صورت عادت در نیامده باید خود را ملزم به اجرای آن کنید.



نظرات شما عزیزان:

کوثر
ساعت1:18---2 شهريور 1391
salam dotam .dastet dard nakone azizam matalebe mofidi gozashti.man ke estefadeh kardam.mersi.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->